tirsdag 4. september 2012

Eldre folk var eldre før

I disse dager fyller jeg 50 år. -Det går nok bra, får jeg høre fra mine venner og kollegaer. - Nå er det slutt, får jeg høre fra andre som jeg ikke lenger er sikker på er mine venner og kollegaer. - Nå er det en god anledning til å kvitte seg med gamle sannheter som kanskje ikke er nyttige lenger, får jeg høre fra min kollega Hilde.

Etter å ha gravd meg ned i mine siste timer i 40 årene har jeg kommet fram til at det kommer til å gå bra, det er ikke slutt, men det kanskje er på tide å kvitte seg med gamle sannheter som ikke er nyttige lenger, og ikke minst å etablere noen nye.

Jeg er stor fan av Seinfeld og har hele serien på DVD. Her er det mye livsvisdom. Når det gjelder min kollega Hildes anbefaling om å kvitte seg med gamle sannheter er episoden der George Costanza "does the opposite" særlig relevant.




http://youtu.be/cKUvKE3bQlY


Mange vil hevde at innovasjon i næringslivet også handler om å "do the opposite". Kanskje Seinfeld burde vært pensum på innovasjonsstudiene på landets høyskoler og universiteter? Kanskje George Costanza burde ha vært tema i styrerommene rundt i norske bedrifter? (og kanskje ikke minst i næringslivets organisasjoner?)

Hvor gammel er man egentlig når man er 50? Min far som fylte 75 i sommer sa det på en god måte da han kom ut fra legebesøk for noen dager siden, etter å ha sittet i halvannen time å vente på å få komme inn til legen: - Det er greit at de slipper eldre folk til først, og lar dem gå foran i køen, men jeg synes det var lenge å vente. 

Da har jeg gjort det motsatte og har begynt å blogge igjen.

Eldre folk var eldre før! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar